Wie gaat het droomboek ophalen?

  • Douce.

    Dankjewel, inderdaad prachtige beelden.

    De tekst van het lied is als volgt, kan het even niet in het Nederlands vinden, maar het gaat over het verwezenlijken van je dromen - van binnenuit, maar ik denk dat je het verhaal wel kent:)

    Sound of music - Climb Ev'ry Mountain

    Climb ev'ry mountain

    Search high and low

    Follow ev'ry by-way

    Every path you know

    Climb ev'ry mountain

    Ford ev'ry stream

    Follow ev'ry rainbow

    'Till you find your dream

    A dream that will need

    All the love you can give

    Everyday of your life

    For as long as you live

    Climb ev'ry mountain

    Ford ev'ry stream

    Follow ev'ry rainbow

    'Till you find your dream

    A dream that will need

    All the love you can give

    Everyday of your life

    For as long as you live

    Climb ev'ry mountain

    Ford ev'ry stream

    Follow ev'ry rainbow

    'Till you find your dream

    Het lied wordt overigens prachtig gezongen in de film en sluit precies aan bij de beelden.

    Gek genoeg, wat kan een mens toch snotterig zijn:), moet ik ook ineens denken aan Prins Johan Friso..een geknakt leven, maar hij had voor zover ik het heb begrepen, zijn dromen wel waargemaakt.

    Douce

  • Sietse 45

    Sfred+ Schreef:

    ——————————————————-

    > Allen jij weet ook dat het wel waarheid is. De

    > meeste oranje gezinde vind je onder gelovig in

    > Nederland, dat valt helaas niet te ontkennen.

    O, dat is toch iets anders dan je beweerde.

  • Gonnie

    Ik ben net zo sentimenteel, want nu jij Prins Johan Friso er bij noemt schiet ik ook vol.

  • Douce.

    Ik weet zeker dat iedere liefhebbende moeder dit begrijpt.

    Heeft niets te maken met hoog of laag (maatschappelijk en/of koninklijk gezien), maar met de liefde voor je kind. Dat sluit trouwens aan op “dromen”, want wie als moeder droomt niet over haar kind, die natuurlijk ook zijn/haar eigen dromen heeft?

    Kortom, gevoel heeft niets met ratio te maken en……zo hoort het ook volgens mij.:)

    Douce

  • Douce.

    Dat klopt Sietse, dat werd niet zo gezegd.

    Douce

  • Stefan

    Thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > Sfred+ Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Prima, maar wel gewoon zelf betalen.

    >

    >

    > Het eigen droomboek kost je alles, om de droom te

    > verwezenlijken. Dat is namelijk de essentie van

    > het zelf-bestaan; de overgave van dit zelf.

    Om zijn Leerschool van het Leven te vervolmaken, stuurde de Koning hem naar een Oude Wijze.

    « Verlicht me op de Weg van het Leven », vroeg de Prins.

    « Mijn woorden zullen verdwijnen als de sporen van je stappen in het zand, antwoordde de Wijze. Toch wil ik je enkele aanwijzingen geven. Op je weg zal je 3 poorten vinden. Lees de opschriften vermeld op ieder van deze poorten. Een onweerstaanbare behoefte om deze te volgen zal zich aan je opdringen. Probeer je hier niet van af te wenden, want dan zou je gedoemd zijn om onophoudelijk te herbeleven waarvoor je gevlucht was. Meer kan ik je er niet over zeggen. Je moet dit alles ervaren in je hart en in lichaam. Ga nu. Volg de weg recht voor je. »

    De Oude Wijze verdween en de Prins sloeg de Weg van het Leven in.

    Het duurde niet lang of hij stond voor een poort waarop te lezen stond « VERANDER DE WERELD ».

    « Dat is duidelijk mijn intentie, dacht de Prins, want hoewel bepaalde zaken in deze wereld me bevallen, zijn er die me niet aanstaan. »

    En hij zette zijn eerste strijd in. Zijn idealisme, zijn vuur en zijn geestkracht dreven hem ertoe de confrontatie met de wereld aan te gaan, de realiteit te bedwingen en te boetseren naar zijn wensen. Hij vond er plezier in alsook de roes van de veroveraar, maar niet het bedaren van het hart. Het lukte hem bepaalde zaken te veranderen, maar vele andere zaken hielden stand. Een aantal jaren ging zo voorbij.

    Op een dag ontmoette hij de Oude Wijze en deze vroeg hem :

    « Wat heb je onderweg geleerd ? »

    De Prins antwoordde : « ik heb geleerd het onderscheid te maken tussen wat binnen mijn bereik ligt en wat me ontsnapt, wat afhangt van mezelf en wat niet van mij afhangt ».

    « Goed, zei de Oude Man. Gebruik je krachten om te handelen op hetgeen binnen je bereik ligt. Vergeet hetgeen ontsnapt aan je greep. » En hij verdween.

    Niet veel later stond de Prins voor een tweede poort.

    Er stond te lezen « VERANDER DE ANDEREN ».

    « Dat is wel degelijk mijn intentie, dacht hij. De anderen zijn bron van plezier, blijdschap en voldoening, maar ook van pijn, bitterheid en frustratie. »

    Hij kwam in opstand tegen al wat hem stoorde of ergerde bij zijn medemens. Hij streefde ernaar hun karakter bij te stellen en hun fouten uit te roeien. Dit was zijn tweede strijd. Meerdere jaren gingen voorbij. Op een dag, toen hij mediteerde op het nut van zijn pogingen om de anderen te veranderen, kruiste hij de Oude Wijze die hem vroeg :

    « Wat heb je onderweg geleerd ? »

    De Prins antwoordde : « ik heb geleerd dat het niet de anderen zijn die de oorzaak of de bron zijn van mijn vreugden, mijn pijn, mijn voldoeningen en mijn teleurstellingen. Zij kunnen die enkel onthullen of de aanleiding zijn, maar al deze dingen ontspringen in mezelf. »

    « Je hebt gelijk, zei de Wijze. Door wat ze in je wakker maken, onthullen de anderen je aan jezelf. Wees hen die vreugde en plezier in je doen trillen dankbaar. Wees ook dankbaar jegens diegenen die pijn en frustratie in je naar boven brengen, want door hen onderwijst het Leven je hetgeen je nog te leren hebt en de weg die je nog moet afleggen. » En de Oude Man verdween.

    Kort daarna kwam de Prins aan bij een poort…

  • Douce.

    Wat is het toch weer heerlijk om in een donzen bed te liggen, want zo voelt deze reactie!

    Het geeft ook weer kracht, hoe paradoxaal dit ook lijkt, om door te gaan met wat het “leven” nu eigenlijk is.

    Dankjewel:)

    Douce

  • Stefan

    Het is inderdaad nog niet gedaan..;)

    met de volgende woorden : « VERANDER JEZELF ».

    « Indien ik zelf de oorzaak ben van mijn problemen, is dat het enige dat ik kan doen », dacht hij bij zichzelf. En hij begon zijn 3de strijd. Hij trachtte zijn karakter bij te stellen, zijn onvolmaaktheden te bestrijden, zijn gebreken uit de weg te ruimen, te veranderen al wat hem niet aanstond in zichzelf, al wat niet overeenstemde met zijn ideaal. »

    Na vele jaren van deze strijd waarbij hij enkele successen kende, maar ook tegenslagen en weerstand, ontmoette de Prins de Wijze die hem vroeg : « Wat heb je onderweg geleerd ? »

    De Prins antwoordde : « ik heb geleerd dat er dingen in ons zijn die we kunnen verbeteren en andere dingen die standhouden en die we niet kunnen breken. »

    « Goed », zei de Wijze.

    De Prins vervolgde : « Ja, maar ik begin al dat vechten tegen alles en iedereen, zelfs tegen mezelf, beu te worden. Zal het dan nooit stoppen ? Wanneer zal ik rust vinden ? Ik heb zin om de strijd te staken, om op te geven, om alles achter te laten, om los te laten. »

    « Dat is nu juist je volgende leerproces, zei de Oude Wijze. Maar alvorens verder te gaan, draai je om en overschouw de afgelegde weg. » En hij verdween.

    De Prins keek achterom en zag in de verte de 3de poort en ontdekte dat de achterkant van de poort volgend opschrift vertoonde « AANVAARD JEZELF ».

    De Prins was verwonderd dat hij dat opschrift niet opgemerkt had wanneer hij de eerste keer door de poort gestapt was, in de andere richting.

    « Wanneer we strijden, worden we blind », dacht hij bij zichzelf.

    Op grond zag hij, verspreid rond hem, alles liggen dat hij verstoten en bestreden had in hem : zijn gebreken, zijn schaduwen, zijn angsten, zijn beperkingen, zijn oude demonen. Hij leerde deze te erkennen, te aanvaarden, te koesteren. Hij leerde van zichzelf te houden zonder zich te vergelijken, te beoordelen, af te keuren.

    Hij ontmoette de Oude Wijze die hem vroeg : « Wat heb je onderweg geleerd ? »

    De Prins antwoordde : « ik heb geleerd dat indien ik een deel van mezelf weiger of verafschuw, ik mezelf veroordeel om nooit in harmonie te zijn met mezelf. Ik heb geleerd mezelf te aanvaarden, volledig, onvoorwaardelijk. »

    « Goed, zei de Oude Man, dit is de eerste Wijsheid. Nu mag je terug door de 3de poort. »

    Van zodra hij door de poort gestapt was, zag de Prins in de verte de achterkant van de 2de poort en las er « AANVAARD DE ANDEREN ».

    In een cirkel rond hem herkende hij de personen met wie hij omging in zijn leven ; zowel diegenen die hij lief had gehad als zij die hij verafschuwd had. Diegenen die hij gesteund had en zij die hij bestreden had. Maar tot zijn grote verbazing was het hem nu onmogelijk hun onvolmaaktheden, hun gebreken te zien of hetgeen hem vroeger geërgerd had en hij bestreden had. Hij ontmoette opnieuw de Oude Wijze.

    « Wat heb je onderweg geleerd ? » vroeg deze.

    De Prins antwoordde : « ik heb geleerd dat, wanneer ik in harmonie ben met mezelf, ik de anderen niets meer te verwijten heb, dat ik van hen niets meer te vrezen heb. Ik heb geleerd om de anderen te aanvaarden en ervan te houden, volledig en onvoorwaardelijk. »

    « Goed, zei de Oude Wijze. Dit is de tweede Wijsheid. Nu mag je terug de tweede poort nemen. »

    Toen de Prins aan de andere kant van de poort stond, las hij op de achterkant « AANVAARD DE WERELD ».

    Merkwaardig, dacht hij, ik heb dit opschrift de eerste keer niet gezien. Hij keek om zich heen en herkende de wereld die hij zo graag had willen bedwingen, transformeren, veranderen. Hij stond versteld van de schittering en de schoonheid van alles ; hij was geraakt door de perfectie ervan. Het was nochtans dezelfde wereld als voordien. Was de wereld veranderd of zijn blik op de wereld ?

    Hij ontmoette de Oude Wijze die hem vroeg :

    « Wat heb je onderweg geleerd ? »

    De Prins antwoordde : « ik heb geleerd dat de wereld de spiegel is van mijn ziel. Dat mijn ziel de wereld niet ziet, zij ziet zichzelf in de wereld. Wanneer ze opgewekt is, ziet de wereld er vrolijk uit. Wanneer ze terneergeslagen is, lijkt de wereld triestig. De wereld op zich is niet triestig, niet vrolijk. De wereld is er ; hij bestaat ; meer niet. Het was niet de wereld die mij in verwarring bracht, maar het idee dat ik van de wereld had. Ik heb geleerd de wereld te aanvaarden, zonder oordeel, volledig en onvoorwaardelijk. »

    « Dit is de 3de Wijsheid, zei de Oude Man. Nu ben je in harmonie met jezelf, met de anderen en met de Wereld. »

    Een diep gevoel van vrede, sereniteit, volheid daalde over de Prins neer. Hij was vervuld van de Stilte.

    « Nu ben je klaar om de laatste drempel te nemen, zei de Oude Wijze ; deze van de overgang van de stilte van de volheid naar de Volheid van de Stilte ». En de Oude Man verdween.

  • Sfred+

    Nee alleen ander woordkeuzen, lees nog maar een keertje.

    =Over het algemeen een zwarte kousen volkje, je ziet ze veel vrij rondlopen in het wild in de bijbelgordel van Nederland.